ASSALAMUALAIKUM-WARAHMATULLAHI-WABAROKATUH....SELAMAT DATANG-AHLAN WASAHLAN....BLOG INI DICIPTA ATAS DASAR KASIH KEPADA BANGSA DAN AGAMA ISLAM

Tuesday 12 July 2011

kelebihan bulan syaaban


as-salam semua.
...alhamdullillah...akhirnya putera dapat menwujudkan sebuah entry baru untuk bulan ni....sempena bulan syaaban yang mulia ini...putera akan menyentuh serba sedikit tentang  bulan syaaban dan keutamaannya...terdapat pelbagai amalan yang boleh di lakukan....semoga bermanfaat kepada semua..

sebelum itu putera ingin berkongsi sedikit maksud SYAABAN ini...
syaaban ialah berasal dari bahasa arab yang bermaksud berpecah-pecah atau berpuak-puak, di mana masyarakat Quraisy pada masa itu terpaksa berpecah untuk mencari sumber air di padang pasir
Dan apabila Rasulullah SAW datang, beliau mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya. Diantara hadis yang paling masyhur ialah; Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya:

“Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan
dengan bulan Syaaban?”
Para sahabat menjawab,
“Allah dan RasulNya lebih mengetahui”
Sabda Rasulullah SAW,
“Kerana dalam bulan itu berkembanglah
kebaikan yang banyak sekali.”


Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan.




Syaaban dan Kelebihannya


REJAB sudah meninggalkan kita dengan seribu satu kelebihan. Berbahagialah mereka yang mengambil sepenuh kesempatan dari fadhilatnya. Jika diizinkan Allah kita akan berkesempatan  bersama Rejab pada tahun hadapan.
Kini muncul pula bulan SYAABAN. Bulan yang berada di tengah-tengah antara Rejab dan Ramadan. Bulan yang juga penuh dengan fadhilat dan keberkatannya.
Hukamak berpendapat, bulan Rejab adalah bulan kesempatan untuk kita meminta ampun dari segala dosa, bulan Syaaban pula adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela manakala Ramadan pulan bulan untuk mengubat hati dan jiwa.
Syaaban bererti berpecah atau bercerai-berai. Ini kerana mengambil sempena peristiwa orang-orang Arab pada bulan tersebut berkeliaran ke merata tempat untuk mencari air. Ada pula berpendapat, Syaaban bermaksud pemisah iaitu pemisahan antara bulan Rejab dan Ramadan.
Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud:

“Tahukah kamu sekelian, mengapa dinamakan bulan Syaaban? Maka umatnya menjawab: Hanya Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui.”
Baginda meneruskan sabdanya: “Kerana di dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).


KEUTAMAAN SYAABAN:

Allah swt mengangkat darjat orang yang menghidupkan bulan ini dengan amalan ibadat. Allah juga banyak mengurniakan  rahmat kepada hambaNya. 
Rasullah bersabda yang bermaksud: 

“Allah mengangkat amalan-amalan semua hambaNya pada bulan ini.”   
                                                                                                          
Orang yang membesarkan bulan ini dengan beribadat, akan terpelihara dari maksiat. Taubatnya diterima juga terselamat dari mara bencana pada tahun berkenaan.
 Sabda Rasulullah saw lagi yang bermaksud:

 “Barang siapa yang membesarkan Syaaban dan bertakwa kepada Allah swt  serta taat dan juga menahan diri daripada maksiat, Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan menyelamatkannya daripada segala bencana yang berlaku pada tahun itu, juga daripada sakit-sakit.”

Kasih dan ketaatan orang yang beribadat pada tahun itu terhadap Allah akan kekal. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

“Barangsiapa yang menghidupkan malam dua hariraya dan malam pertengahan bulan Syaaban, maka hatinya tidak mati biarpun semua hati mati ketika itu.”

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim daripada Saidatina Aisyah Radhiallahuanha, dia telah berkata yang bermaksud: 

“Adalah Rasulullah saw sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka bahawa Rasulullah akan berbuka seterusnya. Aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak  dari puasanya di bulan Syaaban.”

Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud:

 “ Keutamaan bulan Syaaban ke atas bulan-bulan yang lain adalah seperti keutamaan aku di atas semua nabi-nabi yang lain, sedangkan keutamaan bulan Ramadan ke atas semua bulan yang lain adalah seperti keutamaan Allah Taala ke atas makhlukNya.”



APAKAH AMALAN YANG WAJAR DILAKUKAN DI BULAN SYAABAN?


  • Memperbanyakkan puasa sunat:


i. Dalam Kitab Durratun Nasihin dinyatakan bahawa Rasulullah saw bersabda   bermaksud:
 “ Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban, tiga hari pertengahannya dan tiga  hari pada akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti beribadat tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka matinya seperti orang mati syahid.”

 ii. Jika berpuasa sehari dalam bulan Syaaban akan diharamkan tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan nabi Yusof di dalam syurga. Diberi pahala seperti pahala nabi Ayub dan Nabi Daud.

 iii  Jika berpuasa sebulan  pada bulan Syaaban, dipermudahkan Allah kepadanya Sakaratulmaut dan ditolaknya (terlepas) daripada kegelapan dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara Mungkar dan Nangkir, ditutup keaibannya di akhirat nanti dan diwajibkan syurga baginya.

 iv. Sesiapa yang berpuasa pada awal Khamis di bulan Syaaban dan akhir Khamis (juga dalam Syaaban) dimasukkannya dalam syurga .(Hadis Rasulullah yang dipetik dari kitab al-Barokah.)

v. Rasulullah saw turut bersabda yang bermaksud: “ Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdal sesudah Ramadan ialah puasa bulan Syaaban.” 


  • Perbanyakkan doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah saw:

      Sabda Nabi saw yang bermaksud: 
“Barang siapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertakwa kepada Allah, taat kepadaNya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah swt akan mengampuni segala dosanya dan menyelamatkannya pada tahun tersebut dari segala macam bencana dan penyakit.”(Dipetik dari kitab Zubdatul Wa’izhin)  

  • bertaubat


Bulan Syaaban merupakan bulan untuk kita memperbanyakkan taubat kepada Allah swt.



MALAM NISFU SYAABAN:



 Malam 15 Syaaban lebih dikenali  sebagai malam  Nisfu Syaaban.
 Pada malam ini umat Islam sangat-sangat disarankan untuk memanfaatkannya kerana  malam ini penuh dengan rahmat dan doa sangat mustajab.
 Justeru umat Islam disaran untuk menghidupkan malam ini dengan membaca surah Yassin sebanyak tiga kali selepas solat maghrib.


seterusnya..putera nak berkongsi sedikit tentang satu doa pendek yang boleh di amalkan oleh sidang pembaca sekalian...iaitu doa memohon keberkatan. doa ini boleh di amalkan di sepanjang bulan Rejab dan Syaaban.



bersama amalkan doa ini selepas solat dan kalau boleh sepanjang kelapangan waktu sidang pembaca sekalian.


dan putera juga ingin menceritakan sedikit pengalaman putera menyambut nisfu syaaban di kawasan putera. putera hidup di kawasan majoriti penduduk berketurunan jawa, oleh itu masih terdapat adat tradisi jawa yang kuat di amalkan oleh penduduk di kawasan ini. ketika menyambut malam nisfu syaaban, seperti biasa penduduk kampung (lelaki) akan berkumpul di masjid. untuk majlis bacaan yassin.
masjid Al-Amin Parit Baru,Batu Pahat,Johor.


then penduduk kampung akan bersama membaca Yasiinn.
serta membaca doa Malam nisfu syaaban.
selepas solat isyak..jamuan akan di adakan. di sini akan jeloas kelihatan budaya masyarakat jawa, penduduk kampung akan bersama-sama membawa mekanan ke masjid, pelbagai juadah di bawa, sekiranya ramai yang datang, maka pelbagai lah pilihan yang ada. tetapi antara yang utama yang biasa di bawa ialah makanan identiti masyarakat jawa iaitu Nasi Ambeng.


selain itu ada juga yang membawa pulut,

ok....itu lah pengalaman putera menyambut Nisfu Syaaban di kampung Putera.
sekian sahaja itu lah topik minggu ini...semoga memberi manfaat kepada sidang pembaca semua...insyaallah.


No comments:

Post a Comment